torsdag den 28. januar 2010

Toese engelsk


Der er en del af vores arbejde, som jeg ikke har fortalt om (tror jeg nok)
Det er tre piger, Ribika vores "kok" og "madmor" (22 aar), vores veninde Monis soester, Aloka (ogsaa et sted i 20-erne) og Polee, en pige fra kirken (10 kl.)
Sammen med dem laver vi to gange om ugen engelsk undervisning i volontoerhuset. Her proever vi at lave emner, der kan relateres til deres hverdag, og proever at opfordre dem til at bruge hele saetninger. Det er nemlig i talt bangla meget almindeligt, at man bruger nogle saetninger, hvor verbum og subjekt smelter sammen, som i saetningen "eSkule jai" (jeg gaar i skole, i betydningen jeg tager derhen). Derfor kommer der ofte saetninger som "School go", men da verbet ikke i lige saa hoej grad er personboejet (iser ikke naar bengalere snakker engelsk) paa engelsk som paa bangla kan det faktisk ind imellem vaere direkte meningsforstyrrende.
Desuden vil Ribika gerne vaere laerer og saa er det jo bare om at laere hende englesk. Samt gennem den maade vi (jeg) underviser hende paa inspirerer hende til anderledes undervisning.
_____________________________________________________________________________________

Sikkerhedssituationen i Bangladesh
Den nuvaerende praemiereminister i Bangladesh, SHEIKH HASINAs far har ogsaa vaeret paa den post, men er blevet myrdet for mange aar siden. Der har for nyligt vaeret en retssag imod de maend, der gjorde det (en del af lederne i det nuvaerende oppositionsparti, hvad der ikke goer sagen bedre) og i gaar (tror jeg nok, forstaar ikke saa meget banglafjernsyn og kan ikke rigtig finde et eksemplar af "Daily star") er fire af dem blevet haengt og ligene sendes saa hjem til familierne. Alle vi har spurgt om det mener heldigvis ikke, at der er nogen sikkerhedsrisiko, og Dhaka er da ogsaa ganske fredelig. Kort sagt, alt er helt ok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar