mandag den 8. marts 2010

sygehuset indefra

Gipsfod
D. 20 februar fik jeg lov til at opleve det bengalske sundhedsvaesen indefra. Jeg lavede et fraktalbrud paa min venstre storetaa. Det gjorde vildt ondt og haevede op, saa jeg indvilgede i at tage til laege. Her blev jeg roentenfotograferet og oplevede, hvordan det blev taget noget mindre serioest, end i Danmark, der stod en koedrand af mennesker omkring mig og kiggede interesseret imens. Jeg kunne ikke roentenfotograferes det foerste sted, fordi der var stroemafbrydelse, saa jeg matte tage til et sted med generator. Og selv her faldt vaeggen til moerkekammeret naermest ned i hovedet paa sygeplajersken og matte repereres inden jeg kunne faa mine billeder. Jeg fik saa gips paa (hvilket har vaeret meget interessant for alle omkring mig). Men jeg er blevet passet meget godt paa, saa mit eneste problem har vaeret vores asian style toilet...
Og saa her jeg laert at sige >amar angul fEde getje< (min taa er gaaet i stykker-braekket)
Samt oplevet at blive lidt naervoes over at laegen ville laegge gips paa min >finger<, men fingre og taer hedder begge angul paa bangla, saa da jeg kom i tanke om det blev jeg mere rolig.

Nye laerere
Vi har faaet to nye laerere, Parthwa Das og Aushit Pal. Parthwa er hindu og Aushit kristen. Parthwa tegner til at vaere en ganske god laerer, men Aushit har kun vaeret paa skolen en enkelt kaotisk dag, saa jeg har endnu ikke naaet at se ham i den rolle. Dog skal han roses for at tage det meget paent, at en af de opgaver han fik var en dreng med naeseblod. Det stoppede ret hurtigt, efter at jeg havde faaet ham til at laegge hovedet bagover (det var de meget overraskede over). Jeg glaeder mig til at se ham undervise, saa jeg kan see, hvordan det gaar, men umildbart havde han et godt tag paa drengen og forstod mine instrukser.

Varmeproblemer
Det er nu ved at vaere saa varmt, at flere af boernene har haft problemer under assemply, er blevet svimle og har maattet saette sig. Derfor er Shita (vores thedame) med en blaa kande med vand i den ene haand og et drikkeglas i den anden haand ved at blive et almindeligt syn. Og med Shita foelger der ogsaa en masse dejlig moderlig kaerlighed, saa det er blevet populaert at drikke vand.

Hygiejne
Paa mit foerste laeremoede alene var temaet hygiejne. Det har nu foert til, at der bliver vasket haender en del mere hyppigt (enkelte boern har endda gjort det frivilligt). Det er noget vanskeligere, at forklare, at man ikke maa hoste andre i hovedet, men det begynder at hjaelpe paa det. Snart har skolen ogsaa to toiletter (hvilket vel ikke er for meget til taet paa 80 boern og 11 ansatte, ink. mig). Det er dog gaaet lidt i staa, fordi det er planlagt til at ligge oest-vest, men af religioese aarsager oenskes placeret nord-syd.

Baby besoeg
Birgitte og jeg var inviteret til en fejring af et 7 maaneders foster, som vi maatte blive vaek fra, men nu er barnet foedt, saa da det var tre dage gammelt blev jeg inviteret ind paa kliniken. Jeg koebte et saet toej til den lille dreng og tog afsted sammen med Heya og Aloka. Paa klinikken fik jeg straks stukket barnet i armene og saa stroemmede det ind med folk, som ville se mig med barnet. Han var ret kaer og tog det hele meget paent. Han sov det meste af tiden, bortset fra da han var sulten (det er vidst meget normalt, naar man er tre dage gammel). Jeg fik fremvidst hans paene hvide foedder, der ifoelge faderen havde samme hudfarve som mig. Jeg havde heldigvis faaet at vide, at det var en dreng, for ellers havde jeg nok ikke lige gaettet det, da han havde en meget paen gul kjole paa.

Datid
For tiden laeser vi en historie i datid paa laeremoederne. Den handler om en dreng, der ikke gider spille fodbold, hvilket har faaet Sukumar til at fatte meget interesse. Den bedste er nu ifoelge ham den dreng i historien, der droemmer om en professionel karriere, lige som Sukumar, siger han. Derfor fik jeg ogsaa en lidt anderledes indroemmelse, da jeg spurgte, om de havde laest 2. del af historien. Sukumar saa meget skyldbevidst ud og fortalte, at han havde laest hele historien, og han syntes den var god, han blev hurtigt tilgivet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar