tirsdag den 16. februar 2010

We will help our neighbors and teach them about rules of hygiene

eller mit foerste laeremoede alene:
Soendag d. 14. januar skulle jeg holde mit foerste laeremoede alene. Jeg havde bestemt mig for at temaet skulle vaere hygiejne. Dette var et emne, som jeg taenkte var vigtigt, fordi vi nu er ca. 80-90 mennesker, der har vores daglige gang paa skolen og der har vaeret en del sygdom (isaer forkoelelse) paa det sidste.
Jeg havde lavet nogle ting, som jeg gerne ville ind paa og bestemt mig for, at moedet skulle ende med at laerene skulle udarbejde nogle regler for hygiejne.
Jeg havde derfor lavet nogle tegninger, som jeg kunne bruge til at styre samtalen med.
Foerst spurgte jeg, hvad en bakterie var, og da det er 1,5 aar siden jeg afsluttede et biologi C-niveau var jeg ret glad for, at Mustaque besvarede det spoergsmaal.
Saa spurgte jeg, hvor de var – og ved at se paa mine tegninger kunne alle laerene byde ind, og jeg behoevede ikke at sige noget. Og de kunne ogsaa selv forklare, at hvis jeg smittede en, saa kunne denne person smitte videre.
Da de saa kom til at lave reglerne kom ikke alene alle de regler frem, som jeg havde taenkt paa, men ogsaa meget vidtgaaende regler. En foreslog, at man efter at nyse burde vaske haender, hoved og ben... Det viste sig, at han mente arme op til albuen.
Men de foreslog ogsaa, at der d. 16. skal afholdes hygiejneklasse for alle elever i foerste time, saa det bliver spaendende at foelge!
Det blev nu ikke til saa meget, men nogen af eleverne er begyndt at hoste i armen, nu skal laerene bare ogsaa laere det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar