torsdag den 18. marts 2010

Og nu vil Maria holde en tale...

I gaar var det Bongobondi Rahmans foedselsdag og samtidig national boernedag. Det betoed at der var konkurrencer paa upocilla kontoret (upocillaer er en slags kommune eller noget i den stil). Det var esseay skrivning, haandskrivning og tegning. Selvfoelgelig af udenadlaerte ting. For foerste gang stillede vores skole op. Vi kom med to til esseay, tre til tegning og tre til haandskrivning. Den ene var Sjorob (St. 5, esseay). Laerene lagde samtidigt praes paa ham for at han skulle maelde sig til at sige noget om Bongobondi Rahman (praemiereminister fra 1972, tror jeg nok). Det ville han ikke, og saa blev det droppet, men pludseligt sagde hovedchairmanden for hele foretagenet oppe fra talerstolen mit navn, og fortsatte saa paa (halv daarligt) engelsk med at bede mig komme op og forklare, om Bongobondi Rahman og hvorfor man holdt boernedagen i gaar. Det blev foerste gang jeg opfattede at Bongobondi Rahman havde noget med det at goere. Jeg naaede lige at see et smoerret grin fra Kabir inden jeg gik op og holdt en tale, der handlede mere om bengalske boern, end om Bongobondi. Det var vidst ikke en helt daarlig tale, selvom jeg var overrasket over at faa staaende biffald tre gange under den.
1. Da jeg sagde, at jeg godt kunne lide bengalske boern, og at de havde roert mit hjerte
2. Da jeg sagde at der imellem os kunne vaere en kommende premiereminister af BD
3. Da jeg afsluttede med
take good care of the children
Teach them much
Love them more
They deserve it
Thank you very much.
Det forlyder forresten, at jeg var blevet spurgt, og det er da ogsaa korrekt at hovedchairmanden var kommet hen til mig 5 min. foer og havde spurgt “Lead this. Dont you mind. I hold a speech” og jeg havde straks givet ham store forsikringer om, at jeg ikke havde det mindste i mod at han holdt en tale, selvom jeg faktisk syntes at det hele var ved at traekke i langdrag og det var svaert at holde vores boern i ro, men jeg havde ikke fattet at han spurgte mig om at holde en tale.
Jeg har spurgt alle laerene hvorfor man har valgt at holde boernedagen paa samme dag som Bongobondis foedselsdag, og det har de ikke vaeret i stand til at give svar paa, saa jeg synes heller ikke det er helt fair at kraeve, at jeg kunne komme med det.
Men skolen blev da representeret og laerene sagde, at det var godt og de kender jo den bengalske kultur bedre, end mig, saa jeg vil vaelge at tro paa dem.

Laerene
Lige nu oever vi paa kong Middas, som er et skuespil, som vi vil spille for eleverne. Og saa koerer jeg stadig datidsundervisning. Det bestaar meget i selvstendig formulering, baade mundtligt og skriftligt, fx en videreudvikling af Birgittes “body questions”, hvor de skal tale om noget i datid. Ashimpal (en af de nye) har brugt det trick. Der er faktisk ogsaa meget lovende i ham, selvom hans engelsk er lidt svagere, end Partwas. Han kan godt lide boernene og vil gerne aktivere dem, hvilket betyder at han har taget ideen om ekstraopgaver til sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar